Thursday, May 31, 2012

JCI GO Koja liikmed ja huvilised osalesid Teeme ära 2012 talgutel

JCI GO Koja liikmed ja huvilised käisid sel aastal Triin Teekivi eestvedamisel Teeme Ära Talgute raames Karala külas Lääne-Saaremaa rannajoont koristamas. Meie eesmärgiks oli puhastada  Vilsandi Rahvuspargile kuuluvat rannajoont Roopa sadamast kui Katri rannani. Rannajoont koristasime 13-kesi ning aega võttis see rohkem kui 8 tunnine tööpäev. Korjasime, kraapisime ja kaevasime ca 7 km mererannast kokku vähemalt 1,5 tonni prügi. Sellest ainuüksi üks auto kärutäis oli koledat sinist kilet, mis oli kohalikel jalus olunud juba üle viie aasta. Selle ajaga oli kile korralikult liiva alla mattunud ning selle kätte saamiseks tuli kasutada nii mõistuse kui ATV jõudu. Kogu 13 liikmelise meeskonnaga pusisime kile kallal tund aega ning lõpuks trampisime vastase võidukalt kärusse.

Kõige enam leidus plastpudeleid (kogusime 30 150- liitrist kotitäit) ja kileribasid (jah just neid kilekottide ja muude kiletoodete jäänuseid, mis looduses loomadele ja lindudele kõige rohkem pahandust tekitavad). Veel oli hulgaliselt pakendeid ja erinevaid elektripirne-lampe, šampoonipudeleid jms. Huvitavatest leidudest leidsime kalamehe landikomplekti, tablette, mitmeid üksikuid jalavarje, värvirulle, pintsli,  ühe nafta tünni lindude pesade lähedalt, autorehve jpm. Prahi, koguse ja kohalike jutustuste kohaselt võib oletada, et enamuse prahi on randa toonud just inimene. Teine suurem osa prahist on tõenäoliselt heidetud tugevate marudega üle parda, et tagada laeva vee peale püsimine. Eks osa prügi on ka muudel põhjustel merevette jõudnud ning siis tormidega mereranda uhutud.

Prügi aitas ära viia kohalik ettevõtja firmast AnneMark OÜ.

Prahti oli liiga palju ja see pani meid mõtlema ka juba järgmise aasta peale. Olemegi oma plaani võtnud ka järgmisel aastal sama rannajoone puhastamise. Nii on meil ka võimalik teada saada kui palju tegelikult aastaga meri prahti randa uhub ning kui palju panustab looduse risustamisse inimloom.

Saaremaal on kokku 1300 km rannajoont. Kui järgmisel aastal asuks korraga mererannda koristama 2500 sama tubli inimest kui oli seda JCI GO Koja meeskond, siis saaks päevaga kogu rannajoone puhtaks.

Lühikest videokokkuvõtet JCI GO Koja talgute kohta Lääne-Saaremaal saad vaadata siit: http://www.youtube.com/watch?v=aw1aoKzEVWU&feature=youtu.be